Suomalaiset peliyritykset

Suomen pelialan piirit ovat yleisesti ottaen varsin pienet, mikä tuo pelialalle sekä suuria etuja, että myös monenlaisia haasteita. Alan suppeus näkyy vielä tänä päivänä melko pienenä markkinakilpailuna, mikä tarjoaa loistavan mahdollisuuden alan yrittäjille, mutta toisaalta suuret menestystarinat ovat kansainvälisen rahoituksen vähyyden vuoksi myös vielä varsin harvinaisia. Suomessa pelialaa on tällä hetkellä mahdollista opiskella jo yli kahdessakymmenessä oppilaitoksessa, joka povaa vahvempaa osaamista ja parempaa tulevaisuutta pelialalle.

Tällä hetkellä Suomen videopeliala muodostuu noin 260 pelitalosta, jotka kehittävät erilaisia viihde- ja oppimispelejä niin tietokoneelle kuin mobiilille. Näiden yritysten toimintaa tukevat muun muassa sellaiset kansalliset organisaatiot kuin Suomen Pelinkehittäjät Oy, Neogames ja IGDA Finland.

Suomalaisen videopelinkehityksen historia

Suomen videopelialan juuret ulottuvat vuoteen 1979, jollain julkaistiin kaikkien aikojen ensimmäinen suomalainen videopeli nimeltään Chesmac. Kyseinen peli menestyi hyvin kansallisesti, mutta Suomen peliteollisuuden piti odottaa vielä montaa pitkää vuotta, ennen kuin markkinoille tuli videopeli, joka pääsi myös kansainvälitykseen levitykseen ja menestyi.

Suurin osa tämän päivän pelitaloista perustettiin vuosien 1990 ja 2000 välillä. Nämä vuodet toivat mukanaan mittavan IT-kuplan, jonka aikana pelitaloja alkoi tulla markkinoille kuin sieniä sateella. Todellinen pelinkehityksen kulta-aika alkoi kuitenkin vasta 2000-luvun murroksessa, kun digitalisoituminen toi mukanaan uusia välineitä suomalaisen pelialan kasvun pohjaksi. Pikkuhiljaa yhä useampi alan ammattilainen lähti mukaan kilpailuun ja vuosina 2011-2014 Suomessa perustettiin yhteensä peräti 179 uutta pelitaloa. Vuonna 2014 suomalaisen pelialan liikevaihto oli jo huimat 1,8 miljardia euroa.

Suomalaiset ovat tänä päivänä tunnettuja nimiä monenlaisille erilaisille alustoille kehitettävien pelien maailmassa. Suomalaisella pelikentällä on tarjolla niin mobiilipelejä, tasohyppelypelejä kuin monia muitakin viihdyttäviä pläjäyksiä. Ja koska aina tulee tietysti ottaa vertailukohdaksi Ruotsi, voidaan sanoa ettei meillä sen huonommin mene! Ainoastaan videokolikkopelien kehittämisessä naapurimme on meitä huomattavasti edellä, sillä suuret ruotsalaiset pelitalot tarjoavat pelattavaa kasinomaailman syvimpiinkin syövereihin. Jos haluat todisteita tästä, niitä löytyy esimerkiksi tämän sivuston listaamilta kasinoilta.

Suomalaiset pelitalot vakaassa nosteessa

Tämän päivän tunnetuimpia pelitaloja Suomessa ovat epäilemättä Supercell, Rovio ja RedLynx. Vuonna 2010 lanseerattu Supercell tunnetaan parhaiten kolmesta pelistä, jotka ovat nauttineet myös kansainvälistä menestystä: Hay Day, Clash of Clans ja Boom Beach. Nämä kolme vuonna 2015 lanseerattua Supercellin peliä nostivat pelitalon vuoden 2015 tuottavimmaksi mobiilipeliyritykseksi koko maailmassa. Vuonna 2016 julkaistun Clash Royale -toimintastrategiapelin myötä Supercellin pelit ylittivät ensimmäistä kertaa 100 miljoonan päivittäisen pelaajaan huiman rajan. Supercellin fanit kokivat kuitenkin melkoisen yllätyksen, kun yritys yhtäkkiä vuonna 2013 myi peräti 51% yrityksestä japanilaisille SoftBank ja GungHo -peliyrityksille. SoftBank tunnetaan alalla lähinnä mobiilipelien ja kolikkopelien valmistajana.

Vuonna 2003 syntynyt Rovio on jo vanha tekijä pelialalla. Se on myös yhden kansainvälisesti tunnetuimman suomalaisen videopelin, Angry Birdsin, kehittäjä. Vuosi 2009 toi muutoksia Rovion toimintastrategiaan, kun se päätti alkaa keskittymään erityisesti iOS-laitteille suunnattuhjen pelien kehittämiseen. Vuosi lähti käyntiin vauhdilla ja lyhyessä ajassa yhtiö toi markkinoille peräti 51 uutta mobiilipeliä, joista enemmistö oli javapelejä. Angry Birds -mobiilipeli oli kuitenkin lopulta se, joka vei yhtiön suosionsa huipulle, sillä viiden kuukauden sisällä pelin lanseeraamisesta se oli jo Yhtysvaltojen App Storen kaikkein eniten ladatuin sovellus. Vaikka Angry Birdsin suosio on viime vuosina hiipunut, yhtiöltä povataan tulevaisuudessa runsaasti uusia menestyspelejä.

RedLynx on myös suomalainen videopelien kehitykseen erikoistunut yritys, joka tunnetaan parhaiten Trials-pelisarjastaan. Trialsia on myyty tietokone- ja mobiilialustoilla yhteensä yli 6 miljoonaa kappaletta. Ennen videopelimenestystään yritys keskittyi enimmäkseen tv-pelien tuottamiseen MTV3- ja Sub-kanaville. Yritys myytiin ranskalaiselle Ubisoftille vuonna 2011.

Kaikki videopelimenestys ei Suomessa suinkaan ole syntynyt pääkaupunkiseudulla Nuori oululainen mobiilipeliyritys Koukoi Games on erinomainen esimerkki oululaisesta osaamisesta ja tietotaidosta. Tänä päivänä Koukoi Games nauttii valtavasta yhteistyösopimuksesta elokuvajätti 20th Century Foxin ja sen alla toimivan FoxNext Gamesin kanssa Hollywoodissa, Yhdysvalloissa.

Mitä tuovat tullessaan Suomen pelimarkkinat, se jää vielä nähtäväksi. Varmaa on kuitenkin se, että Suomesta ei puutu intoa eikä osaamista nousta vielä yhdeksi maailman johtavista pelinkehittäjämaista.